Beeld en Geluid: Jose Gonzalez helpt Sony

Beeld en geluid. De twee gaan goed samen. Sterker, in het dagelijks leven zijn ze onafscheidelijk van elkaar en krijg je een vreemd gevoel als de twee niet met elkaar lijken te kloppen. Je ziet bijvoorbeeld een man praten, maar hoort een vrouwenstem. Of slecht nagesynchroniseerde tv-series, deze hebben vaak een lachwekkend effect, of werken sterk op je zenuwen…

Beeld en geluid kunnen elkaar een grote dienst bewijzen. In de filmgeschiedenis bestaan legadarische voorbeelden. Ennio Moricone verklankte de afwachtende spanning onder een brandende zon in Once Upon a Time in the West. In Alfred Hitchcock’s Psycho snijden de hoge tonen ook door jou heen. Het succesvol toepassen van geluiden, maar ook de juiste keus van een soundtrack, doen veel voor een film. Quentin Tarantino heeft een neus voor het kiezen van ‘ de juiste’ muziek bij zijn scenes, en laat hierdoor de acteurs stoerder of juist sulliger tegen de achtergrond uitkomen. Ook in reclames wordt gretig gebruik gemaakt van pakkende muziek. Bands kunnen doorbreken door ‘dat ene liedje uit die kaas reclame’.

In de categorie Beeld en Geluid wil ik komende tijd wat voorbeelden laten zien (en horen) van geslaagde (en minder geslaagde) huwelijken tussen beeld en geluid. Vandaag: Jose Gonzalez en Sony.

Gonzalez coverde het nummer Heartbeats van de groep The Knife, een Zweeds onderonsje. Sony bedacht vervolgens dat het wel leuk zou zijn om 250.000 kleurige stuiterballen door de straten van San Fransisco te laten stuiteren. Samen wordt het een mooi dromerig en kleurrijk geheel. Missie geslaagd. Al heb ik nog steeds geen Bravia aangeschaft…

Social Share Toolbar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *