Leonard Cohen – Popular Problems

Over een week komt de plaat pas uit, maar sinds gisteren kan je al online luisteren naar het nieuwe album van Leonard Cohen. Popular Problems is het dertiende studioalbum van de Canadees, die weer ouderwets in vorm klinkt.Veel met zingen heeft het niet meer te maken wat Cohen doet. Gelukkig heeft hij het nooit van zijn stem moeten hebben, het waren zijn teksten waardoor hij boven het maaiveld uitstak. Die teksten zijn ook dit album weer ijzersterk. Zo sterk, dat Popular Problems slechts 36 minuten nodig heeft om je helemaal in te pakken.

“I’m slowing down the tune, I never liked it fast”

Ondanks dat het album dus slechts ruim een half uur duurt, laat Cohen zich niet opjagen. Het eerste nummer heet niet voor niets Slow. Die traagheid heeft volgens de zanger overigens niets met zijn leeftijd te maken, hij doet het gewoon graag rustig aan.

Almost Like The Blues is tekstueel een typisch Cohen-nummer. Zware onderwerpen als ondervoeding en martelingen passeren in dit nummer de revue. Teksten van deze aard worden snel pretentieus of pathetisch. Het is de tekstkunstenaar Cohen die er met zijn zwarte humor – hij noemt slechte recensies in dezelfde zin als de eerder genoemde onderwerpen – mee weg weet te komen.

Zo staat Popular Problems ongemerkt voor met zware onderwerpen. Samson in New Orleans gaat bijvoorbeeld over de nasleep van orkaan Katrina, A Street is vlak na 9/11 geschreven (“The party’s over, but I’ve landed on my feet. I’ll be standing on this corner where there used to be a street.”).

Modern en tijdloos

Popular Problems houdt het midden tussen Cohens werk van begin deze eeuw (vol synthesizers) en zijn vorige plaat (Old Ideas uit 2012) waar hij juist gebruik maakte van een grote band. Op bijna elk nummer is zijn fantastische begeleidingsband te horen, maar Cohen is ook niet bang om de muziek klein of elektronisch te maken. Het enige nummer waar Cohen naar mijn smaak een klein beetje de plank misslaat, is Nevermind. Op dit nummer zingt  zangeres Donna DeLory een aantal keer een Arabisch klinkende break. Niet dat DeLory dat niet kan zingen, maar volgens mij heeft het nummer die steeds terugkerende break niet nodig, is Nevermind sterk genoeg zonder deze vernieuwing.

Ook de extreem rauwe stem van Cohen klopt. Waar mede-muziekdinosaurus ondertussen potsierlijk klinkt als hij probeert te zingen, klopt alles wat Leonard Cohen doet op dit album. De arrangementen, de achtergrondzang, de teksten en de sfeer. Wat dat betreft gaat er ook een groot compliment naar producer Patrick Leonard, de producer die we vooral kennen van zijn werk met Madonna.

Popular Problems is een fantastisch (traag) album. Fans van Leonard Cohen, liefhebbers van prachtige teksten en mensen met liefdesverdriet of weltschmerz kunnen zich volledig verliezen in de wereld vol met grote problemen, slechte ervaringen of rampen maar met heel veel zwarte humor zoals Cohen deze schetst. Ook als u van huis uit geen Cohen-liefhebber bent, is dit album zeker de moeite van het luisteren waard.

Tot dinsdag kunt u Popular Problems hier luisteren.

Social Share Toolbar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *